Gislavedshus standard vit
Logga in på Mina sidor

Så behandlar vi dina personuppgifter

Personuppgiftsansvarig bostadsföretaget

AB Gislavedshus, Box 517, 332 28 Gislaved. 556053-5204 är personuppgiftsansvarig och behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande personuppgiftslagstiftning. Vi är måna om din integritet och därför vill vi att du läser igenom denna information. Här kan du som är, vill bli eller har varit kund hos oss läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Information om dina personuppgifter

Vi behandlar dina personuppgifter när du registrerar dig på vår hemsida och ställer dig i kö för en bostad, gör en intresseanmälan, under tiden du är kund hos oss samt en period efter att din tid som kund hos oss har upphört. 

En personuppgift är information som kan kopplas till dig som person, till exempel namn, personnummer eller kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadresser.

Vi behandlar även dina personuppgifter i syfte att kunna marknadsföra oss samt kunna erbjuda en god service och tillhandahålla våra tjänster till dig som kund. Denna behandling är nödvändig för att AB Gislavedshus ska kunna fullgöra sitt uppdrag gentemot dig som kund. 

När du registrerar dig och står i vår bostadskö

När du ställer dig i vår bostadskö behöver vi behandla personuppgifter om dig, till exempel namn, personnummer och kontaktuppgifter till dig. Uppgifterna finns kvar så länge du står i vår bostadskö. Om du inte vill stå kvar i vår bostadskö kan du höra av dig så raderar vi uppgifterna på din begäran.

När du erbjuds en bostad hos oss

När du erbjuds en bostad hos oss så behandlar vi personuppgifter om dig som behövs för att vi skall kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart. Det kan till exempel vara uppgifter om din anställning, din ekonomi och familjeförhållanden såsom antal barn och ålder på dessa. Vid behov kan vi behöva begära in kontaktuppgifter till nuvarande eller en tidigare hyresvärd och din arbetsgivare. Detta behövs för att vi behöver veta hur du har skött tidigare boenden och hyresinbetalningar samt hur din ekonomiska situation ser ut. Om du har en god man eller förvaltare kommer vi även behöva behandla deras personuppgifter.

Under hyresförhållande

Under tiden som du är kund hos oss behöver vi behandla personuppgifter om dig som behövs för att vi skall kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart. Det kan till exempel vara personuppgifter rörande förbrukning av värme, varmvatten och el eller uppgifter som behandlas när vi skickar ut hyresavier. Vårt ändamål är att kunna administrera det som är överenskommet i hyresavtalet.  Om du har en god man eller förvaltare kan vi komma att behöva behandla även deras personuppgifter i syfte att kunna tillhandahålla våra tjänster och service samt upprätthålla det som är överenskommet i hyresavtalet. 

Vi kan komma att behöva lämna ut dina personuppgifter till företag och samverkansparter som vi har ett samarbete med. Det kan till exempel vara elbolag, bredbandsbolag, underleverantörer och andra samverkansparter som utför tjänster i ditt boende och som vi har ett samarbete med för att vi ska kunna fullfölja vårt åtagande. 

När du har sagt upp din lägenhet kan vi komma att behöva lämna ut dina personuppgifter till kunder som lämnat intresseanmälan eller kommer att flytta in i din lägenhet. Det kan förekomma att vi behöver lämna ut dina personuppgifter till andra parter som inte nämnts här, detta då vi kan vara skyldiga att göra det enligt lag eller beslut som är tagna av en myndighet.  

Vi kan också behöva behandla personuppgifter utifrån en rättslig grund, till exempel vid uteblivna och sena hyresbetalningar, skador i boendet, misskötsel eller misstanke om brottslighet.

När hyresförhållandet är slut

När du flyttar ut från oss kommer vi att spara uppgifter om dig i vårt bokföringsmaterial i sju år samt innevarande år, till exempel betalningar och fordringar. Vi sparar även uppgifter om dig för att kunna göra en bedömning om du till exempel vill hyra en bostad hos oss igen.